1. MAI 2016

Også i år markerte vi første mai på Nerstad samfunnshus.

1. mai 2016.

Dagen ble markert på Nerstad samfunnshus. Kjell Tore Finnerud holdt dagens tale. I talen tok han for seg mest lokale aktualiteter og de utfordringer Sigdal står overfor i tida framover. Økonomi, mangel på vekst i folketallet, arbeidet med kommuneplanen og veien til Sigdal. Etter hans innlegg var det samtale om punktene han hadde med. Du kan lese hele talen hans som vedlegg her.

Ett av våre eldste medlemmer, Asle Sundbakken, fortalte litt fra tidligere tider, bl.a. hvordan det var å feire 1. mai da han var ung. Han fortalte at far hans var med og starta Arbeiderpartiet i Sigdal. Det var litt andre sosiale og økonomiske forhold den gangen, og det Asle fortalte ga grunnlag for noen tanker om respekt for de personene som den gangen gikk i bresjen for å bedre vanlige arbeidsfolks kår. Et arbeid vi nyter godt av i dag i vårt velferdssamfunn.

Når det gjelder Arbeiderbevegelsens historie i Sigdal og Eggedal anbefales å lese side 193 – 194 i bind 1 av Sigdalsbøkene, samt bind 4 fra side 427.