Leserinnlegg i Bygdeposten 09.05.17

Leder Jan Midtskogen hadde et innlegg i Bygdeposten 9. mai 2017 med tittelen "Høyreideologien tar overhånd". Innlegget presenteres her i sin helhet.

Høyreideologien tar overhånd.

Siv Jensen sa en gang noe om at den norske modellen står i veien for folk. Da hun kom i regjering, stilnet den retorikken noe, men sammen med Høyre og samarbeidspartiene, spesielt Venstre, har det vært et arbeid for å rasere, eller "modernisere" arbeidsmiljøloven til verste for arbeidslivet og arbeidstakerne. Angrep på fagorganisertes rettigheter svekker fagorganisasjonenes innflytelse i det norske trepartssamarbeidet. Dette er høyreideologi som har gitt arbeidsgiverne større makt og arbeidstakerne mer usikkerhet og mindre makt og innflytelse.

Til og med de unge i Høyre og Frp vil "justere" sykelønnsordningen, og den 6. ferieuka for de over 60 år vil de ta bort.

Deres ideologi sier igjen: Skattelette for de aller rikeste og senkning av formuesskatten fører til at arbeidsplasser blir opprettet. Det skjer ikke. Ideologien tar feil. Ideologien til høyrekreftene sier videre at fellesskapsløsninger ikke er bra, og regjeringen har stjålet i alt 83 milliarder kroner av fellesskapets ressurser for å gi skattelette til noen få rike så de slipper å bidra til fellesskapet. Tenk hvor mye velferd vi kunne få for disse milliardene! Vanlige folk får ikke skattelette, kanskje ei krone dagen. Den blå-blå politikken fører til en voldsom skjevfordeling av goder, slik at forskjellene i samfunnet øker i rasende fart. Det er ikke en påstand, men fakta.

Høyreideologien mener videre at så mye som mulig av velferdstjenestene i samfunnet vårt skal over på private hender, så velferdsprofitørene kan fylle lommebøkene sine med våre skattepenger.

De siste ideologiske sprella fra høyrekreftene er tvangssammenslutning av fylker til større regioner, uten at disse er blitt tilført nye oppgaver. Som et forsøk på å gjøre dette irreversibelt har Jan Tore Sanner satt i gang hasteansettelser av 11 nye fylkesmenn. Høyrekreftene vil jo egentlig fjerne de folkevalgte regioner som fylkene.

Et annet og svært alvorlig trekk ved høyreregjeringen er at de har vedtatt å avstå fra å delta i forhandlingene i FN om å forby atomvåpen. Dette er i sterk kontrast til det bildet vi gjerne vil vise av Norge som en fredselskende nasjon i verden.

De borgerlige har ført en politikk som på mange områder har ført landet i feil retning. For å trygge velferdsstaten og den norske modellen og få landet på riktig kurs igjen, må vi få andre til å styre landet, politikere med et annet verdigrunnlag og verdisyn og som setter fellesskapet i førersetet. Det skal vi få til ved valget i høst. Den beste garantien for dette er en stemme til Arbeiderpartiet.

Så er det noen borgerlige som mot bedre viten og med dårlige argumenter hevder at med Arbeiderpartiet i regjering vil det bli ført en umoderne og tilbakeskuende politikk. Til disse vil vi anbefale å lese seg opp på Arbeiderpartiets program for kommende stortingsperiode. Her er det både visjoner og framtidsretta løsninger.

Styret i Sigdal og Eggedal Arbeiderparti

Jan Midtskogen, leder