Protokoll fra årsmøtet 09.03.17

Årsmøtet ble avholdt 09.03.17 på kommunehuset. 4. kandidat på Stortingslista, Anne Sandum og LO-sekretær Jan Petter Gundersen var gjester og holdt innlegg etter selve årsmøtet. Protokollen ble undertegnet 12.03.17.

Årsmøtet ble avholdt på kommunehuset i Prestfoss 09.03.17. 10 frammøtte. Vi hadde besøk av LO-sekretær Jan Petter Gundersen og 4. kandidat på stortingslista Anne Sandum.• Godkjenning av innkalling. Innkalling var sendt i E-post og brev 4 uker før årsmøtet. Enstemmig godkjent.• Valg av: Møteleder: Jan Midtskogen, Møtesekretær: Jan Midtskogen • 2 til å underskrive protokollen. Gunnar Staalen og Tore Kåre BekkenSak 1. Årsberetning for 2016. Enst. godkjent.Sak 2. Regnskap for 2016. Magne Jørgensen redegjorde. Enstemmig godkjent.Sak 3. Budsjett for 2017. Magne Jørgensrud redegjorde. Enstemmig godkjent.Sak 4. Innkomne forslag. Fra styret:- Forslag om å øke antall styremedlemmer til 7, leder, nestleder, kasserer, sekretær, kvinnekontakt, studieleder og styremedlem. Enstemmig vedtatt.- Endring av vedtekter. Enstemmig vedtatt. Vedtektene oversendes Buskerud Arbeiderparti til godkjenning.Forslag fra Eli Svarverud til Arbeiderpartiets landsmøte.I kulepunkt ved samlivsbrudd, linje 2780 blir ordlyden slik: Styrke familievernkontorene slik at meklingsordningen ved samlivsbrudd kan bli bedre og bidra til å dempe konfliktnivået. Ha særlig fokus på å styrke fedres samværsrett med barn fra 0 -1 år, for barnets beste på kort sikt og i et lengre oppvekstperspektiv. Begrunnelse: Samværsrett for fedre når barnet er fra 0-1 år, er svært ofte på et meget lavt nivå. Her snakker vi ned til 4 timer per uke. Argumentene er at det er til barnets beste å bare knytte seg til mor og at dette blir forstyrret ved at en annen person kommer til eller tar barnet med ut fra hjemmet. Det er mange fedre som jobber i offshore eller på anlegg, er borte en uke eller to-tre uker i slengen. Det er ingen som vil stille spørsmål om denne pappaen er skikket til å ha den daglige omsorgen til barnet, når denne har perioder/ dager hjemme. Når / og i den perioden barnet blir fullammet, må dette tas hensyn til. Enstemmig vedtatt at forslaget oversendes Arbeiderpartiets landsmøte som årsmøtets forslag. Forslag fra Dagfinn Borgersen om styret kan komme med en uttalelse i media om den sittende regjerings manglende syn på solidaritet og fellesskap, samt deres manglende evner til å fordele goder blant folk flest. Enstemmig vedtatt. Sak 5. Valg.: 1. Kasserer, Magne Jørgensrud gj.v., 2 år. 2. Nestleder, Eli Svarverud gj.v., 2 år. 3. Kvinnekontakt, Berit Kauserud, 1 år 4. Studieleder, Karin Letmolie Ravnås, 1 år 5. Styremedlem, Kjell Tore Finnerud, gj.v. 1 år 6. Styremedlem, Toril Krog Tølløvsen, 1 år. 7. 2 varamedlemmer for 1 år: Tore Kåre Bekken, styret får fullmakt til å finne en person som andre varamedlem. (for 1 år) 8. 2 revisorer: Alf Kauserud og Tor Kornstad, gj.v. (for 1 år) 9. Valg av repr. til Buskerud AP's representantskap: Eli Svarverud Vararepresentant: Kjell Tore Finnerud 10. 1. mai-komite (Nerstad) Tore Kåre Bekken og Jan Midtskogen 11. Valgkomite. Ole Edvin Jokerud og Erik Huse gj.v. 1 år.Etter årsmøtet holdt Anne Sandum en innledning om den politiske situasjonen og forventninger fram mot valget. Noen momenter: Arbeiderpartiet vil ha en fellesskapsorientert samfunnsutvikling. I Arbeiderpartiets program ligger bedring i kommuneøkonomien og skolehelsetjenesten med øremerka midler til det siste. Jan Petter Gundersen tok for seg LO's rolle i trepartssamarbeidet i den norske modellen og samarbeidet med Arbeiderpartiet spesielt. Han nevnte at Høyre ved Erna sier at de har samme politikk som AP, det er frekt og ikke sant. Høyrepolitikk er høyrepolitikk, uansett. Han oppfordret oss til å bruke LO i valgkampen og betone samarbeidet i digital kommunikasjon og på sosiale plattformer.